Co wiem o swojej ojczyźnie?

Dzisiaj Święto Niepodległości zatem czas na bardziej patriotyczny post. Jak dotąd raczej pomijałyśmy taką tematykę, skupiałyśmy się bardziej świętach kościelnych. A przecież kto nauczy nasze dzieci szacunku do ojczyzny i jej symboli jak nie my? Dziś zatem co nieco na ten temat. Nie będę Wam pokazywać żadnych prac plastycznych, nie będę opisywać jak własnoręcznie zrobić flagę Polski, bo to żadna filozofia. 


Pokażę za to książkę, którą mamy w domu już od kilku lat, a która wreszcie doczekała się, by ktoś się nią zajął. I tym "ktosiem" była Alicja :)

Polska. Co wiem o swojej ojczyźnie?
wydawnictwa Siedmioróg to bardzo ciekawy zeszyt zadań. Do naszego domu trafiła już kilka lat temu i od razu wpadła mi w oko. Wiedziałam, że jest ciekawa, mądra, i że na pewno kiedyś nam się przyda. Jednak jakoś tak się złożyło, że po pewnym czasie o niej zapomniałam. Dopiero teraz, gdy moja Ala coraz częściej zaczyna pytać o to co się dzieje w okół niej, czytać na temat historii naszego kraju - przypomniałam sobie o jej istnieniu. I powiem Wam, że całe szczęście, że tak się stało. Bo ta lektura jest wprost wymarzona dla dziecka mniej więcej w jej wieku. A to co znajduje się w jej wnętrzu na pewno powinien wiedzieć każdy mały i duży Polak :)

Na początku wydaje się, że ten zeszyt zadań jest tak prosty, że uczeń zanudzi się przy nim na śmierć. Przecież każdy zna wierszyk "Kto ty jesteś? Polak mały", wie jak wygląda godło i flaga naszego kraju. Ale spokojnie, to tylko początek. Potem okazuje się, że jest tu znacznie więcej ciekawych informacji o Polsce, a nawet znajdzie się tu co nieco o naszych sąsiadach i UE. I tak rozwiązując poszczególne zadania dowiemy się jak duże jest nasze Państwo w porównaniu z innymi krajami europejskimi, ile mamy województw, jakie jest ukształtowanie terenu naszego kraju, jakie mamy zabytki itp. Dowiemy się sporo o polskiej przyrodzie, a w szczególności o zwierzętach zamieszkujących nasze lasy i pola. Jest tu również wzmianka o strojach ludowych, legendach, ważniejszych miastach i wielkich Polakach. Są herby miast, legenda powstania Państwa Polskiego, a nawet cały poczet królów i książąt polskich! Możemy prześledzić także ważniejsze wydarzenia z naszej historii, czyli przeczytać o bitwie pod Grunwaldem, Złotym wieku Polski, Konstytucji 3 maja, obu wojnach światowych, walce o niepodległość, Solidarości itp. A na końcu tej książeczki jest nawet kilka typowo polskich zwyczajów i sposobach obchodzenia przez nas poszczególnych świąt. Sporo tego prawda? Oczywiście ta wiedza nie jest tu zbyt obszerna, nie możemy jej porównywać z jakimś typowym leksykonem czy czymś takim. Ale według mnie jak na 64 strony - jest tu naprawdę cała masa ciekawej i wartościowej wiedzy dla każdego młodego Polaka.

Przyznam Wam się szczerze, że nigdy jakoś nie przywiązywałam wielkiej wagi do tego, by uczyć Alicję patriotyzmu. Moje dziecko zna flagę i godło. Umie śpiewać hymn i wie jak się wtedy zachować. Sporo wie na temat ukształtowania terenu naszego państwa, zna wielkie miasta, rzeki, pasma górskie - ale to raczej zasługa naszego zamiłowania do podróży niż chęci zapoznania mojej córki z naszą ojczyzną. Dopiero całkiem niedawno zaczęłam zwracać uwagę na to co Ala wie o Polsce i Polakach. Czy orientuje się choć odrobinkę w naszej historii itp. To właśnie chęć zapoznania jej co nieco z naszą historią skłoniła mnie do tego, by podsunąć jej do czytania serię książek, o których ostatnio Wam pisałam >>TUTAJ<<. A teraz przyszła pora na taki oto zeszyt zadań i powiem Wam, że to był strzał w 10. Ala była zachwycona. Wypełniała wszystkie polecania z wielkim zaangażowaniem i okazało się, że wie znacznie więcej, niż myślałam. Moja córka dowiedziała się kilku fajnych rzeczy, przypomniała sobie to co kiedyś tam usłyszała, a teraz wyleciało jej z głowy. Znalazłyśmy nawet w tej książce jedną drobną nieścisłość, ale spokojnie, to nie żaden błąd. Po prostu zeszyt ten został wydany w 2013 roku i od tego momentu zaszła pewna drobna zmiana. W książeczce tej przeczytamy bowiem, że państw członkowskich UE jest 27, a jest ich już 28. Ale to jedyny drobny błąd, który musimy naszemu dziecku wyjaśnić. Cała reszta jest jak najbardziej na czasie :)

Lektura ta jest kolorowa, ciekawa. Zadania w środku są bardzo różnorodne i na pewno nie znudzą się naszemu uczniowi. Jak dla mnie rewelacja. Polecam!


Książka jest świetna. Warto się z nią zapoznać. Chwilowo brak jej na stronie wydawnictwa, ale może uda Wam się ją upolować gdzie indziej? Warto poszukać :)

Polska. Co wiem i mojej ojczyźnie?
Wydawnictwo Siedmioróg
Liczba stron: 64

POLECAM!

1 komentarz:

  1. Fajna... Lubię takie pozycje gdzie garść cennej wiedzy jest a do tego zadania :-)

    OdpowiedzUsuń

UWAGA!!!
Komentarz nic nie kosztuje :P Skusisz się?? :)